Družba

stavební bytové družstvo

· správa objektů · vedení účetnictví
· zajištění provozu bytového fondu
· poradenství

Dezinfekce společných prostor a hygiena v domech

Informace zaslaná  SČMBD:

Na základě povinností vyplývajících ze zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví

z ustanovení § 57 zmíněného předpisu totiž vyplývá, že každá osoba je povinna provádět běžnou ochrannou dezinfekci podle potřeby, a to jako součást čištění a běžných technologických a pracovních postupů. Jedná se tedy o obecnou povinnost, kterou lze za stávající situace vyložit i tak, že „potřebou“ může být ochrana společnosti před šířením virové nákazy. Dezinfekce by tedy měla být v bytových domech prováděna v rámci běžného úklidu domu, bude-li to možné (dostupnost dezinfekčních prostředků, pracovních sil apod.), zejména pak při prokázané nákaze (pokud se o této skutečnosti zástupce BD/SVJ dozví). V médiích je doporučována dezinfekce povrchů, jichž se lidé v domě dotýkají (kliky, zábradlí, madla, tlačítka, rámy dveří, zvonky, výtahy). Není přitom podstatné, kdo konkrétně dezinfekci bude provádět – úklidová firma, bytové družstvo svými pracovníky nebo uživatelé bytů, s nimiž se na tom správce domu dohodne. Vzhledem průběžnému k pohybu osob v domech má však provedení jakékoli dezinfekce nutně pouze přechodný účinek.

Bližší informace ke správné dezinfekci můžete najít na těchto odkazech:

Z preventivního hlediska je vhodné, aby správci domů instruovali bydlící v bytových domech ke vhodnému používání společných prostor, např. k používání roušek i ve společných prostorách, nedotýkání se společných částí holou rukou (zejména klik, madel, ovladačů výtahu), používání výtahu jednotlivě, dodržování odstupu alespoň 2 metry apod. Opět je namístě doplnit, že správci bytových domů nemají zákonem stanovenou povinnost poučovat bydlící v bytovém domě o správném chování při pandemii.

Orgány státní správy a sdělovací prostředky zdůrazňují odpovědnost každého obyvatele

ČR. Opakovaně jsou uveřejňovány návody na dodržování nutné hygieny (mytí rukou, používání ochranných pomůcek, dezinfekce roušek, rukou atd). Stát tak ponechává především na jednotlivcích povinnost chránit sám sebe a ostatní.

Za dané situace, kdy je zastavení nákazy prioritou ČR, může BD/SVJ přistoupit k dezinfekci

společných prostor nad rámec plánované údržby domu, a to včetně nákupu dezinfekčních

prostředků nad limit určený pro pořizování movitého majetku, jako k činnosti, která je neodkladná v boji proti šíření nákazy a může být tedy považována svého druhu za havarijní

situaci. O havarijních situacích nemusí shromáždění vlastníků nebo členská schůze rozhodovat předem. Rozhodne o ní statutární orgán (případně profesionální správce – pokud mu to umožňuje smlouva). Je vhodné, aby byli vlastníci/členové BD informováni o přijatých opatřeních v domě nad rámec schváleného rozpočtu/pravidel pro činnost statutárního orgánu alespoň dodatečně (způsobem v domě obvyklým).

V návaznosti na vzniklou situaci s COVID-19 v České republice si Vám dovolujeme nabídnout zajištění dezinfekci společných prostor bytových domů odbornou firmou.

V případě zájmu můžete kontaktovat provozní úsek družstva.

Yvona Havránková, vedoucí provozního úseku